Eerste keer schrijftraining geven

Schrijftraining overheid
21 februari 2025

Het leukste van een schrijftraining geven? Het antwoord is misschien verrassend. Want ‘de interactie’ is waarschijnlijk niet wat je meteen associeert met schrijven. Toch bleek dat het leukste van het geven mijn allereerste schrijftraining.

In mei 2024 gaf ik een workshop ‘Beter Schrijven’ aan mijn collega’s bij het ministerie van VWS. Met deze workshops en schrijfcoaching wil ik hen helpen om hun teksten begrijpelijker te maken.

Interactieve theorie

Mijn workshop begon uiteraard met wat theorie. Maar daar begon de interactie ook al. Zo kregen ze een flink lange alinea te lezen en moesten zij aangeven waar de kernzin was verstopt. Die stond helemaal onderaan. Dat noemen we ‘schrijven in een trechter’ en dat leest niet lekker. Want als lezer wil je graag aan het begin weten waar je aan begint. Ik liet ook zien hoe het anders kan: eerst de kernzin, dan de toelichting. ‘Schrijven in een piramide’, zo noemen we dat.

Theorie handig verpakt in een checklist

Met de theorie werkte ik toe naar een ‘tekstchecklist’ die altijd en overal te gebruiken is. De checklist bestaat uit 6 vragen die je helpen om een tekst te verbeteren. Zo is schrijven in een piramide een van de punten waarop je een tekst kunt verbeteren. Maar niet het enige punt. In het theoriedeel werkte ik ze een voor een af. Het waren punten die mij opvielen bij het bestuderen van een heleboel interne teksten. Daarbij moet je denken aan nota’s, Kamerbrieven, rapporten, e-mails en intranet-berichten.

In groepjes op zoek naar de kernzin

Met die checklist moesten de deelnemers meteen oefenen. Ze moesten zich in kleine groepjes verdelen en kregen een van de eigen teksten onder ogen. Mijn opdracht was eenvoudig, maar niet voor ieder gemakkelijk. “Hoe zou je dit tekstje herschrijven met behulp van de checklist?” Er was eerst enige aarzeling, maar toen ging het los. Er ontstond veel overleg: “Wat denk jij dat de kernzin is?” “Ik denk dat dit de kernzin is.” “Nee, ik denk het niet. Is het niet die laatste zin?” “O, dat kan ook, ja!”

Praten over een tekst brengt je verder… en is leuk

Er werd niet alleen binnen de groepjes over de teksten gepraat, maar ook met mij. Samen kwamen we tot een betere tekst, door erover te praten. Deelnemers stelden soms betere tekstsuggesties voor dan ik had bedacht. Dat vond ik nog wel het allerleukste. Het had me niet moeten verrassen, want dat is net zo bij schrijfcoaching. Daar heb ik het over in een eerdere blog. Voor allebei geldt hetzelfde: dit ga ik vaker doen!

Dit artikel verscheen eerder op 4 juni, 2024 op LinkedIn.