Hoe schrijf je een goede nota? Wanneer noem je een nota “goed”? Waar moet ie dan aan voldoen?
En… hoe zou ik ambtenaren kunnen helpen om die “goede nota” te schrijven?
Dit waren de vragen die ik stelde tijdens mijn brainstormlunch met Aline Bos. Zij is net als ik oud-VWS’er. Zij is net als ik tekstschrijver. Maar niet net als ik: zij heeft nota’s geschreven. Ideale gesprekspartner om input te krijgen voor een nieuwe cursus.
Ja, ik ga een nieuwe schrijftraining ontwikkelen!
“Goede nota’s schrijven”. Of: “Hoe schrijf ik een goede nota?” Of: “Een goede nota schrijven, dat doe je zo”. Hmm, de titel ga ik nog aan werken…
…net als de inhoud.
Wat moet er in de nieuwe training aan bod komen?
Aline heeft mij geweldige inzichten en leuke ideeën gegeven voor de training. Ten eerste dat het ook in nota’s noodzakelijk is om helder en begrijpelijk te schrijven (mijn andere schrijftraining). Dus dat moet erin.
Maar we bedachten nog veel meer. Een greep uit de onderwerpen die we bedachten voor de training:
👉 Het kiezen van je hoofdboodschap, wat in een nota vaak “beslispunt” heet. Wat moet nu precies besloten worden?
👉 Je argumenten op volgorde zetten van meest belangrijk tot minst belangrijk.
👉 Het samenwerken met andere collega’s – bijv. juristen – aan een nota.
👉 Wat waar moet komen te staan in een nota. De structuur, zeg maar.
We hebben al een fijne basis voor de nieuwe schrijftraining bedacht. De komende weken ga ik nog meer mensen spreken, voor meer input. Na de zomer is hij dan klaar om te geven!