“Wat is een strippenkaart?”

Mijn zoon geeft mij een nederig lesje in begrijpelijke taal

Vertel ik hem eens iets over mijn eigen bedrijf, onderbreekt mijn Gen-Z-zoon mij ineens met: “Wat is een strippenkaart?” Toen voelde ik mij ineens oud… Ik heb hem verteld dat je die vroeger in de bus nodig had. (Ik heb de uitleg van hoe dat precies werkte weggelaten, want dat snapt nog steeds geen hond.) Dat je met een strippenkaart vooraf betaalt voor een aantal keer ‘iets’, zoals yogalessen. Dat is goedkoper dan elke keer los betalen. Dat ik zo’n strippenkaart ga toepassen op mijn schrijfcoachingsessies, na een goede tip van een oud-collega (dank Karla!). Toen begreep mijn tienerzoon mij gelukkig.

Begrijpelijke taal is meer dan een rijtje woorden leren

Ons gesprek zette mij aan het denken over “begrijpelijke taal”. Sommigen denken misschien dat dit vaststaat. Dat het een rijtje woorden is, zoals vroeger bij Franse les. Vervang “echter” door “maar”; vervang “reeds” door “al”, enz. Dat is een heel goede start – moet je zeker doen – maar dat is niet wat begrijpelijke taal is. Want wat je je echt moet afvragen is: voor wie schrijf ik dit? Begrijpt die lezer wat ik bedoel met dat woord?

Niet iedereen begrijpt je

Als je dan direct antwoordt: “Ja natúúrlijk, dat woord kent iederéén toch?!” Denk dan even aan die strippenkaart. Niet iedereen zal de woorden begrijpen die je gebruikt. Dat hoeft op zich ook niet, als je zeker weet dat jouw lezer het wél begrijpt. Moet je het wel zeker weten 😉.

Als je je lezer niet persoonlijk kent

En daar zit het hem in. Want vaak ken je je lezer niet persoonlijk. Weet je niet precies wat die persoon wel en niet begrijpt. Daarom vervang je jargon, beleidstaal en ouderwetse woorden. Vervang de term voor een woord dat je zou gebruiken voor je buurvrouw, je opa of je Gen-Z-zoon.

Of, als je erg gehecht bent aan je term, leg het aan het begin van je tekst uit. Beter dat al je lezers in elk geval weten wat jij ermee bedoelt! Dan kun je hem lekker gebruiken, die strippenkaart.

Meer weten over zo’n strippenkaart? Stuur mij een mailtje op info@bureaugeanie.nl en dan stuur ik jou mijn flyer.

Dit artikel verscheen eerder op 13 februari 2025 op LinkedIn.