“Begin je tekst met de hoofdboodschap, de kern, het allerbelangrijkste punt. Ga dat daarna toelichten.” Dat zeg ik tijdens mijn workshops ‘Helder en begrijpelijk schrijven’. Je denkt misschien dat dit niet moeilijk is. En dat je dat ook echt wel doet. Maar dat valt soms best tegen.
Het doel of de verbetering? Welke zin is belangrijker?
Tijdens een workshop merkten de deelnemers dat ook. Ik liet ze een stukje lezen uit een van hun teksten. Er stond een zin in over het doel van een bepaald beleid. En er stond een zin in over de verbetering van dat beleid. Ik vroeg: wat is de kern, de hoofdboodschap?
Niet alle deelnemers kozen dezelfde hoofdboodschap. Dat was te verwachten. Je kon kiezen voor de verbetering. Dan werd het beleidsdoel de toelichting waarom. Je kon ook kiezen voor het doel van het beleid als hoofdboodschap. Dan werd de verbetering een van de manieren om dat te bereiken.
Hoofdboodschap staat niet vast; die moet je kiezen
Wat was het? Geheimpje van de schrijftrainer: het stond niet vast.
Niet voor ons. Als lezers van de tekst. Maar voor de schrijver hopelijk wel! Die moet kiezen. Die moet duidelijk zijn. Want anders heb je een stelletje lezers dat denkt: huh, wat probeer je nu eigenlijk te zeggen?
Je moet kiezen. Want het maakt uit welke boodschap je bovenaan zet. Nee, dat kan niemand anders voor je bepalen. Dat wil je ook niet.
Als je begint met je hoofdboodschap en die daarna toelicht, maak je je tekst veel duidelijker. Je lezer weet: ah, dit is het punt dat de auteur probeert te maken.
🤜Succes!
En als het toch niet zo goed lukt, dan weet je me te vinden 😉